Viestintä tilitoimistossa

Viestintä on tärkeää jokaisessa hyvin toimivassa työyhteisössä. Itse asiassa parhaissa työyhteisöissä viestintä on niin avointa, että myös epäonnistumiset voi tuoda esille – ja niitä jopa pyydetään, jotta yhteisö voi kehittyä ja oppia.

Tilitoimistossa viestintä on tärkeää taloushallinnon ammattilaisten kesken, jotta esimerkiksi tietyt ennakkopäätökset tai muut selvitykset ovat vastaisuudessa myös muiden käytettävissä. Avoimesti sisään- ja ulospäin viestittävä tilitoimisto onkin kumppani, josta kannattaa pitää kiinni.

Mitä hyötyä tilitoimiston viestinnästä on?

Tilitoimisto voi proaktiivisella viestinnällä olla osa esim. myyntiosastoa ja toimia myyntijohtajan oikeana kätenä. Myyntiä ymmärtävä ja puhuva tilitoimisto voi esimerkiksi avata projektien onnistumisia lukujen muodossa – missä onnistuttiin ja missä voidaan parantaa?

Proaktiivinen tilitoimisto voi myös esimerkiksi seurata asiakkaansa alaa ja tuoda esiin omia näkemyksiään ja ennusteita luvut selkokielelle viestitettynä.

Tilitoimiston ja HR-kumppanin viestintä

Koska taloushallinto ja HR ovat toisiaan erityisen lähellä, onkin tärkeää, että yhteistyö näiden kahden välillä toimii hyvin. Kyse voi olla kahdesta erillisestä yhteistyötoimijasta (kuten Kuopion Ykköstilit ja Staffroom) tai kahdesta sisäisestä osastosta. Yhtä kaikki, viestintä näiden välillä on isossa roolissa. Kuvitellaanpa tilanne, jossa kasvua hakeva asiakas on ulkoistanut taloushallinnon ja HR:n, mikä yleensä on järkevintä. Yritys haluaa keskittyä ydinliiketoiminnan kasvattamiseen, eikä ylimääräiseen paimentamiseen.

Parhaimmillaan nämä yhteistyötä tekevät toimijat viestivät taustalla keskenään, vaihtavat tietoa ja yhteistyö sujuu kitkattomasti. Tuloksena on hyvinvoiva ja itseohjautuva työyhteisö, jonka johtaminen on helppoa ja asiakkaalla on käytössään dataa ja lukuja, jotka kertovat suoraan, minkälaisia vaikutuksia esimerkiksi uudella palkitsemisjärjestelmällä on ollut.

Kun tieto ja data liikkuu tilitoimiston ja HR:n välillä molempiin suuntiin, suurin hyötyjä on yhteinen asiakas.

Miten löydän sopivan kumppanin?

Viestinnästä ja sen tärkeydestä puhutaan vähän, joten paljon jää ostajan varaan. Tässä kuitenkin muutama hyvä täky, mistä tunnistaa kumppanin, jolla viestintä on kunnossa:

  1. Sisältöä on paljon
    • Sisältöä voi olla esim. blogin muodossa, sosiaalisessa mediassa ja riittävästi myös kotisivuilla
  2. Sisältö on helppo ymmärtää
    • Viestinnässä tulee olla selkeä – kapulakielen sylkijä harvoin saa viestiään perille ymmärretysti
  3. Yhteistyö on aitoa
    • Yhteistyökumppaneita voi olla pilvin pimein, mutta kun yhteistyö on aitoa ja keskiössä on yhteinen asiakas, yhteistyökumppaneilla on hyvä syy viestiä keskenään
  4. Referenssit
    • Puhetta maailmaan mahtuu, mutta vain teoilla on merkitystä. Aidot referenssitarinat toimivat hyvänä indikaattorina.

 

Mikäli sinua kiinnostaa viestivä tilitoimisto, aidoilla yhteistyökumppaneilla, tiedät mitä tehdä. Mutta sanotaan nyt vielä selkeän viestinnän vuoksi:

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!