Viestintä on tärkeää jokaisessa hyvin toimivassa työyhteisössä. Itse asiassa parhaissa työyhteisöissä viestintä on niin avointa, että myös epäonnistumiset voi tuoda esille – ja niitä jopa pyydetään, jotta yhteisö voi kehittyä ja oppia.
Tilitoimistossa viestintä on tärkeää taloushallinnon ammattilaisten kesken, jotta esimerkiksi tietyt ennakkopäätökset tai muut selvitykset ovat vastaisuudessa myös muiden käytettävissä. Avoimesti sisään- ja ulospäin viestittävä tilitoimisto onkin kumppani, josta kannattaa pitää kiinni.
Tilitoimisto voi proaktiivisella viestinnällä olla osa esim. myyntiosastoa ja toimia myyntijohtajan oikeana kätenä. Myyntiä ymmärtävä ja puhuva tilitoimisto voi esimerkiksi avata projektien onnistumisia lukujen muodossa – missä onnistuttiin ja missä voidaan parantaa?
Proaktiivinen tilitoimisto voi myös esimerkiksi seurata asiakkaansa alaa ja tuoda esiin omia näkemyksiään ja ennusteita luvut selkokielelle viestitettynä.
Koska taloushallinto ja HR ovat toisiaan erityisen lähellä, onkin tärkeää, että yhteistyö näiden kahden välillä toimii hyvin. Kyse voi olla kahdesta erillisestä yhteistyötoimijasta (kuten Kuopion Ykköstilit ja Staffroom) tai kahdesta sisäisestä osastosta. Yhtä kaikki, viestintä näiden välillä on isossa roolissa. Kuvitellaanpa tilanne, jossa kasvua hakeva asiakas on ulkoistanut taloushallinnon ja HR:n, mikä yleensä on järkevintä. Yritys haluaa keskittyä ydinliiketoiminnan kasvattamiseen, eikä ylimääräiseen paimentamiseen.
Parhaimmillaan nämä yhteistyötä tekevät toimijat viestivät taustalla keskenään, vaihtavat tietoa ja yhteistyö sujuu kitkattomasti. Tuloksena on hyvinvoiva ja itseohjautuva työyhteisö, jonka johtaminen on helppoa ja asiakkaalla on käytössään dataa ja lukuja, jotka kertovat suoraan, minkälaisia vaikutuksia esimerkiksi uudella palkitsemisjärjestelmällä on ollut.
Kun tieto ja data liikkuu tilitoimiston ja HR:n välillä molempiin suuntiin, suurin hyötyjä on yhteinen asiakas.
Viestinnästä ja sen tärkeydestä puhutaan vähän, joten paljon jää ostajan varaan. Tässä kuitenkin muutama hyvä täky, mistä tunnistaa kumppanin, jolla viestintä on kunnossa:
Mikäli sinua kiinnostaa viestivä tilitoimisto, aidoilla yhteistyökumppaneilla, tiedät mitä tehdä. Mutta sanotaan nyt vielä selkeän viestinnän vuoksi:
Staffroom asiakaspalvelu
+358 (0)400 977 959
Arkisin ma – pe, 9:00-16:00
asiakaspalvelu@staffroom.fi
Staffroom Oy on monen pk-yrityksen valitsema henkilöstöhallinnon ulkoinen kumppani. Tarjoamme nykyaikaisen, kustannustehokkaan ja henkilöstöriskiä hallitsevan vaihtoehdon työntekijän työllistämiselle. Olemme erikoistuneet työsuhteen aikaisiin pieniin, sekä suuriin operatiivisiin henkilöstöhallinnon tehtäviin. Toimimme sekä Suomessa, että kansainvälisesti.
Ⓒ 2024 Staffroom Oy
Mainostoimisto Huomio